Handikappförbunden hyr undervisningsbassängen i Borås Stadsparks bad en kväll i veckan. Det är då +33 grader i vattnet. Det är en behaglig temperatur om man bara kommer så långt som i vattnet.

Att besöka badet som rullstolsbunden har sina problem som nedanstående upplevelse visar.

Att betala bad avgift och komma in var inget problem. Sen kom man till det stora äventyret att byta om och att duscha. Ombytet skulle ske i en smal gång med skåp bakom och framför.

Upplevde mig därför som en stoppkloss när alla som skulle in till badet passerade. Trafiken var så intensiv att jag kunde lika gärna ha suttit på Allégatan ett av stans största stråk. Har någon provat att sitta kvar i stolen, ta av alla kläder, få in en badhanduk under sig samtidigt som man ska flytta på sig var femte sekund. Kan tala om att det är en prestation.

Sen in i tvätthallen där duschen som man kunde sitta i var vänd ut mot alla som passerade så att man kunde synas ordentligt. Det fanns inga handtag i duschen så det gäller att vara bra försäkrad.

En mamma och hennes dotter ställde sig mitt framför mig och stirrade på mig. Det är klart med alla ärr jag har på framsidan så trodde de väl att jag var någon stackars krigsinvalid. Det kändes inte trevligt alls. Sen efter diverse akrobatövningar fick jag ålat på mig baddräkten. Då var jag helt slut. Tala om gymnastikpass.

Så glad i hågen rullade jag in till den berömda bassängen. Där visade det sig att liften var trasig. En glad bad vakt skulle se vad han kunde göra. Under tiden tänkte jag att jag skulle kunna sätta mig i bubbelpoolen. Det var bara det att den poolen är placerad på en rejäl upphöjning i golvet. En stor rundel som går ut flera meter från poolen utan ramp så att det går att komma intill den. Så besök i den poolen fick jag lägga ner. Det var bara att återvända till bassängen och sätta mig på ändan och hasa mig i vattnet. Jag hade i alla fall tänkt bada när jag ändå var där. Speciellt efter allt jobb med att komma i baddräkten.

Sen var det ett stort äventyr att ta sig upp. Vad har man en lift till om den inte fungerar. Jag fick till svar att det inte är så många som använder den?? Det tror jag de, eftersom den är trasig. Sen återstod samma procedur för att få på sig kläder och komma ut. Ett är säkert, man måste vara mycket frisk och rörlig för att kunna bada i det badhuset.

 

Ester Williams

Esther Williams 

 

Väl mött hjulben alias Ester Williams